Proč se mládež naprosto neobejde bez vedení a cvičení?
Odpovídá Jan Amos Komenský
Ať si však nikdo nemyslí, že to půjde samo a bez pozorné, usilovné a vytrvalé práce. Jestli musíme stromky roubovat, zavlažovat, podpírat, ohrazovat, stříhat i jinak ošetřovat a posilovat, aby rostly, jestli musíme dřevořezbu otesávat, vyrývat, hoblovat, řezat, vyhlazovat, čistit i všelijak barvit a zkrášlovat, jestli musíme koně, vola, osla či mezka učit tomu, čím má člověku sloužit, a jestli se i sám člověk musí cvičit v tělesných činnostech, například jíst, pít, chodit, mluvit, brát něco do rukou a něco dělat (což musí), jak by tyto vyšší a smyslům těla vzdálenější věci, víra, ctnosti a umění moudrosti, mohly přicházet samy od sebe? Je to nemožné. Nemožné (jak si podrobněji ukážeme v obecné Didaktice a částečně i jinde v této knize)! Kvůli tomu Bůh přikázal rodičům, aby vše, co patří k poznání Boha a Boží bázni, pilně vkládali svým dětem do mysli a neustále to posilovali, ať už s nimi sedí doma nebo jdou po cestě, uléhají či vstávají, jak nám to Bůh říká v Deuteronomiu 6,7 i jinde.
![]() |
Informatorium školy mateřskéJan Amos Komenský |
Šalomoun i Ješua Sírach ve svých knihách všude vedou k tomu, aby se mladí vyučovali v moudrosti a nebyla jim odpírána kázeň. David tuto potřebu dobře chápal, a tak se – ačkoli to byl král – vůbec neostýchal stát se učitelem dětí: „Pojďte, synové,“ říká, „poslyšte mě, vyučím vás Hospodinově bázni“ (Ž 34,12). A apoštol napomíná rodiče, aby své děti vychovávali v kázni a napomenutích našeho Pána (Ef 6,4).
Rodiče však nejsou vždycky způsobilí k tomu, aby vyučovali své děti, nebo na to kvůli různým úřadům a povinnostem, živnostem a obchodům nestačí či se o to příliš nestarají. A tak to bylo už odedávna chytře a potřebně nařízeno, že se v každé obci ustanovily jisté rozumné, zbožné a vážené osoby za učitele mládeže. Těm pak rodiče předali své děti a právo je káznit a skrze ně mohli očekávat, že budou děti dobře vzdělány. Takovým lidem se říkalo paedagogi, doctores, magistri, praeceptores atd., tj. vůdci mládeže, učitelé, mistři, velitelé atd., a místům, kde se mládež scházela k cvičení, pak auditoria, gymnasia, scholae a ludi literarii, tj. posluchárny, cvičebny, školky a herny. Těmi posledními názvy se mínilo, že cvičení mládeže je vyučujícím i vyučovaným milé a příjemné a spíš připomíná hru nebo příjemnou kratochvíli. V pozdějších dobách to však leckdy přestala být pravda a školy vůbec nebyly tím, co o sobě říkaly. Nebyly to žádné hry ani kratochvíle, ale spíš mučírny a trapírny mládeže. Zvlášť v papežských zemích, kde se na učitelskou dráhu dávali zcela nevhodní lidé, sami nevycvičení v Boží moudrosti a bázni, lenoši, opilci a sprostí i jinak nepříkladní jedinci. Takovým se svěřovala mládež, kterou pak neučili víře, zbožnosti ani mravnosti, ale pověrám, prostopášnosti a zlým návykům. V základním vzdělávání neměli a neznali žádnou metodu ani řád, a tak to do nich chtěli vpravovat a vtloukat silou, strašlivě se s nimi nadřeli a bez milosti je trápili. Památka na to zůstává v některých našich starých průpovídkách: „jako když bičem mrská, natlučeme to do něho“ atd., protože tenkrát se o žádném cvičení bez mrskání a bití vůbec nevědělo. Za doby našich otců (když byly kromě církve obnoveny i školy) se to podařilo z nemalé části napravit, ale Bůh něco ponechal i našemu věku, abychom mohli mít ještě snadnější, rychlejší a úplnější vyučování mládeže než v dřívějších časech, k Boží slávě i ke svému potěšení. V Didaktice jsme si pro to již ukázali jasné důvody i pevné základy, a když Bůh dá, potvrdí to před očima celého světa i skutkem. Nyní nám jde o to, abychom si postupně ukázali podobu takového ušlechtilého vedení mládeže, a to nejdříve v první škole, ve škole mateřské, během prvních šesti letech věku. Což uděláme ve jménu Páně.
Z knihy: Informatorium školy mateřské
Napsal Jan Amos Komenský
Evangelizační kalendář Život 2026 je tu!
S přáním Božího pokoje,
vaši Jan a Iva Suchých
- Published in



